Column Roel Tromp: Kip, ik heb je

September 2017 - Kip, ik heb je. Nogal een merkwaardige opening voor een kaaswinkelier? Nou, volgens het CBS lusten wij er wel pap van. 25% meer kaaswinkels dan in 2007 en 80% meer kaaswinkels in Amsterdam!
Echte speciaalzaken worden een fenomeen! Logisch als je ziet met welk versaanbod de supermarkten in Nederland de consument laten lijden. Want als de p van prijs hun enige tool is om de consument te misleiden, dan kunnen ze wel een p ( van promotie) inzetten, maar in die zogenaamde ‘liefde en passie’ trapt menig consument niet meer. Neen, zij wil vooral de p ( van product) met inhoud, met smaak, met beleving en door personeel (alweer een p), met verstand van zaken ondersteund in haar boodschappenmand. Smaak is de kern van de zaak!
Het CBS stelt ook nog vast dat visspeciaalzaken een gezonde groei doormaken. Ook daar zijn smaak en vers het enige tellende criterium! Hoe jammer om te constateren dat er steeds minder groenteboeren zijn. Hetzelfde schijnt te gelden voor poeliers. Dat zal toch niet aan die p liggen?

Nederland is op zoek naar smaak! Kom op groenteboer en poelier; heel het land wacht op u! En dan nog even over kaaswinkels: de groei in kaaswinkels vindt voornamelijk plaats in de grotere steden en met name in de randstad. Op goed bezochte winkelplekken kun je echt een aanvulling zijn op het aanbod. Daar moet je wel wat voor doen natuurlijk. Onderscheid staat voorop, beperk je aanbod (Enkel in kaas bieden wij al meer dan 400 producten!). Kortom; wees speciaal!

Die opmerkelijke groei in aantallen kaaswinkels in Amsterdam is enkel toe te schrijven aan de toerist. Massaal bezoeken zij onze hoofdstad en zij willen graag onze mooie product leren kennen. Dat soort kaaswinkels zijn gewoon de nieuwe souvenirshops die net als die andere plaag in Amsterdam - de Nutella-winkels -  niks bijdragen aan onze mooie product. De wijze waarop dat in veel te veel van die ‘souvenirshops’ gebeurt, heeft niets met het product, maar alles met zakkenklopperij te maken Veelal slechte kwaliteit tegen veel te hoge prijzen. En om nu promotie (weer die p) te noemen van ons product, dt stuit me echt tegen de borst. Natuurlijk, ook wij heten die toerist van harte welkom om ze  te laten kennismaken met alle Hollandse kazen. Een (h)eerlijk product maar wel tegen faire prijzen..

Tot kaas,

Roel Tromp

 

X Hartelijk dank voor uw aanmelding. U ontvangt binnen twee werkdagen een bevestiging op uw mailadres!
X U heeft het leeslimiet van twee artikelen bereikt. Om meer artikelen te kunnen lezen moet u inloggen met een van de onderstaande opties.

Inloggen met Facebook Inloggen met LinkedIn