Meat minded

September 2017 - Na alle negatieve publiciteit die vlees vaak onterecht ten deel valt, was er onlangs weer eens positief nieuws te melden. Uit de jaarlijkse Vion Consumer Monitor blijkt namelijk dat Nederlandse consumenten zeer positief zijn over de kwaliteit van Nederlands vlees. Ruim 65% van hen beoordeelt dit vlees als uitstekend. Een in mijn ogen opvallend hoog percentage. 

Goed geregeld
Consumenten laten zich in hun koopgedrag het meest beïnvloeden door de kwaliteit van het vlees, een overzichtelijke schappresentatie, het vertrouwen een eerlijk stuk vlees te kopen en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Zij hebben er bovendien vertrouwen in dat de Nederlandse vleesproductie goed is geregeld.

Onmisbaar onderdeel 
Veel van de ruim 2500 huishoudens van het GfK huishoudpanel die zijn ondervraagd, noemen vlees het lekkerste onderdeel van de maaltijd. Niet eerder waren er volgens Vion zoveel consumenten die vlees een onmisbaar onderdeel van het menu maaltijd vinden. Een voorkeur die ik met deze grote groep liefhebbers deel. Feit is wel, zo wordt benadrukt, dat de consument steeds kritischer wordt, maar dat hij een goed stuk vlees op zijn tijd weet te waarderen. 

Smakelijke entrecote
Op de vraag welk stukje vlees consumenten het liefst zouden eten na een maand op een onbewoond eiland antwoordden de meesten biefstuk, al dan niet gecombineerd met saus of champignons. Doe mij maar een smakelijke entrecote als ik vier weken lang op een bounty eiland heb moeten leven van zelfgevangen vis. Andere vleesfavorieten zijn varkenshaas, gehaktbal, kip, draadjesvlees en schnitzel. Zelf zou ik als vleesliefhebber kip niet snel als vlees karakteriseren, maar bij een ouderwetse gehaktbal loopt ook bij mij het water in de mond.  

Segmentatie
Vion maakte voor zijn inmiddels zesde Food Monitor een segmentatie van  consumentendoelgroepen. Een segmentatie gebaseerd op aankoopgedrag, sociaal-demografische kenmerken en attitudes van vleeskopers. Vion onderscheidt Saturday Bulkies (consumenten die vooral op zaterdag boodschappen doen en rekening houden met MVO-aspecten), Organic Believers (Consumenten die veel biologisch vlees kopen), Pork Lovers (echte varkensvleesliefhebbers, tikje chauvinistisch) en Minced Meaters (gehaktliefhebbers, die liever niet te veel betalen.) 

Kipsaté met bami 
Zelf schaar ik me liever tot een andere categorie, namelijk die van de Meat Minded-mensen. Bijna dagelijks staat er een goed stuk rund- of varkensvlees op mijn menu, slechts af en toe eet ik een visje en één keer per week ‘zondig’ ik met een kipsaté met bami van de woktaria op een steenworp van mijn huis. En dit alles vaak met een goed glas wijn.   
 

Bart Manders
Hoofdredacteur Topvers.nl 

X Hartelijk dank voor uw aanmelding. U ontvangt binnen twee werkdagen een bevestiging op uw mailadres!
X U heeft het leeslimiet van twee artikelen bereikt. Om meer artikelen te kunnen lezen moet u inloggen met een van de onderstaande opties.

Inloggen met Facebook Inloggen met LinkedIn